How to Cook Delicious Laksa Utara Cara Saya

Laksa Utara Cara Saya .

Laksa Utara Cara Saya You can have Laksa Utara Cara Saya using 13 ingredients and 11 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Laksa Utara Cara Saya

  1. It's 1 of bungkus mee laksa direndam, sebelum direbus.
  2. It's 1 of kilo ikan kembung pelaling.
  3. Prepare 2 of biji bawang besar.
  4. It's 5 of tangkai cili kering.
  5. Prepare of Belacan mengikut citarasa, saya suka letak lebih sikit, sikit je .
  6. It's 3 keping of Asam keping.
  7. You need of Timun sebagai bahan hiasan.
  8. Prepare of Cili api sebagai hiasan.
  9. Prepare of Limau kasturi sebagai hiasan.
  10. You need of Telur rebus dipotong 2 sebagai hiasan.
  11. You need of Seikat daun kesum.
  12. Prepare 2 batang of bunga kantan.
  13. Prepare of Gula dan garam.

Laksa Utara Cara Saya step by step

  1. Rendam mee laksa dan rebus sehingga empuk..
  2. Ikan dibersihkan dan diperap sebentar bersama garam dan asam keping..
  3. Kisar cili kering yang sudah dicelur lembut, bawang merah dan belacan..
  4. Rebus telur bersama mee laksa atau asing pun boleh..
  5. Isi ikan rebus tadi diambil dan dikisar. Air rebusan jangan dibuang. Nak guna buat kuah laksa nanti..
  6. Tulang ikan juga dikisar dan ditapis untuk dapatkan hasil kuah yang berlemak..
  7. Bahan- bahan hiasan seperti timun, cili, limau kasturi dan telur disediakan. .
  8. Penyediaan kuah. Kalau nak kuah pekat, kena lebihkan isi ikan, atau jangan tambah air banyak sangat..
  9. Masukkan daun kesum dan hirisan bunga kantan dalam satu periuk. Rendam kejap mereka dalam periuk tu..
  10. Masukkan isi ikan yang dikisar, bersama air rebusan ikan, dan air tapisan tulang ikan tadi. Masak sehingga mendidih. Api sedang perlahan ya. Perasakan..
  11. Mee laksa ditos dan hidang di mangkuk bersama bahan potong. Tuang kuah dan sedap dimakan ketika masih panas. Selamat mencoba ya sahabat ! .

More Articles

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "How to Cook Delicious Laksa Utara Cara Saya "

Posting Komentar